Casos d'empresa Casos d'empresa
Ficosa: seixanta anys d'innovació

Ficosa: seixanta anys d'innovació



mar, 15 dic 2009 19:22:00 +0100



Temps aproximat de lectura: 5 min.

El sector de l'automòbil ha estat un dels més perjudicats per la crisi econòmica, i ha arrossegat tota la indústria auxiliar. El grup de components Ficosa, amb més de 7.000 treballadors i una facturació de 897 milions d'euros l'any 2008, també ha notat la crisi, i molt. Tot i això, l'empresa, fundada el 1949, continua endavant amb el seu ambiciós projecte d'expansió que l'ha portada a estar present en dinou països de tres continents i a produir sistemes i components per als principals fabricants d'arreu del món, sense abandonar mai el seu esperit d'empresa familiar. El cofundador i actual president de Ficosa, Josep Maria Pujol, repassa el passat, el present i el futur d'una companyia que s'estudia a les principals escoles de negoci com a model d'èxit.* Els seus secrets: una estudiada estratègia d'internacionalització amb aliances curosament seleccionades, un equip compromès amb el projecte i, sobretot, una aposta continuada per la innovació com a element de diferenciació.


ELS INICIS DE FICOSA I LA CONSOLIDACIÓ DEL MERCAT LOCAL

Ficosa va néixer a Barcelona l’any 1949 com un petit taller, fundat per Josep Maria Pujol i Josep Maria Tarragó, dedicat a la fabricació de cables mecànics per al mercat de recanvis. Seixanta anys després, és un grup multinacional que es dedica a la investigació, el desenvolupament, la producció i la comercialització de sistemes i components a mida per als fabricants d’automòbils, amb presència a dinou països, entre els quals hi ha els Estats Units, l’Índia, el Japó, Mèxic o Polònia.

L’any 2008 Ficosa va facturar 897 milions d’euros. La companyia, que té un equip de més de 7.000 professionals, destina cada any el 4 % de la seva xifra de negoci a R+D. «La clau de l’èxit de la nostra empresa és l’equip humà de Ficosa», assegura el seu president, Josep Maria Pujol. «Sempre hem estat tots integrats en uns mateixos ideals, en una gran implicació... tothom està enamorat del projecte. » Segons Pujol, aquest fet «està vinculat a un esperit que té molt a veure amb la família fundadora, i quan en una empresa s’aconsegueix això, l’èxit està assegurat».

En els seus inicis, Ficosa fabricava cablejats amb característiques tècniques molt senzilles i el seu mercat principal era el dels recanvis per a automòbils, en un context en què la producció de vehicles nous era molt baixa. La inversió estrangera directa va arribar al sector... (continua). Experiència

automocio@anella.cat
Imprimir la notícia




Enllaços relacionats
Experiència completa[Visitar enllaç]
FICOSA[Visitar enllaç]